ساخت حساب

حساب ندارید؟

گس (GAS) در اتریوم چیست؟

گس (GAS) در اتریوم چیست؟

    اتریوم جزو شبکه‌های قدرتمند در دنیای بلاک چین است و برای انجام هر تراکنش در آن باید هزینه یا کارمزدی به‌عنوان گس پرداخته شود. بسیاری از شبکه‌های بلاکچین مانند تون (TON) یا اتریوم برای مدیریت ترافیک شبکه و تقویت انگیزه ماینرها جهت ثبت تراکنش از کاربران خود در زمان خرید ارز دیجیتال یا اجرای یک قرارداد هوشمند، هزینه‌ای با عنوان گس فی دریافت می‌کنند. در شبکه اتریوم گس (GAS) واحدی است که برای اندازه‌گیری میزان محاسبات و منابعی استفاده می‌شود که یک تراکنش یا قرارداد هوشمند برای اجرایی شدن به آن نیاز دارد. در شبکه اتریوم (ETH) گس دریافتی متغیر بوده و به ماینرها بر اساس مقدار تراکنش گس پرداخت می‌شود. اگر به‌عنوان یک معامله‌گر فعال در بازار ارز دیجیتال به‌دنبال روش‌هایی برای کاهش هزینه گس اتریوم هستید، در ادامه این مقاله از مجله صرافی اینوسویت با ما همراه شوید تا شما را با نحوه خرید گس اتریوم و راهکارهای مدیریت هزینه گس بیشتر آشنا کنیم.

گس (GAS) اتریوم چیست؟

    برای هر عملیات در شبکه اتریوم مانند انتقال توکن، اجرای یک تابع در یک قرارداد هوشمند و سایر موارد کاربران نیاز به گس دارند. مقدار گس دریافتی در این تراکنش‌ها نشان‌دهنده میزان تلاش محاسباتی و منابع مورد استفاده در ان عملیات است. کاربرانی که تراکنش‌ها یا قراردادهای هوشمند را در شبکه اجرا می‌کنند، باید هزینه گس مربوطه را بپردازند. این هزینه به ماینرها که تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند، به‌عنوان پاداش پرداخت می‌شود. گس همچنین به جلوگیری از حملات هکرها و جلوگیری از پر شدن بلاک‌ها توسط تراکنش‌های هرزنامه کمک می‌کند، زیرا هر عملیات در شبکه اتریوم فقط با پرداخت گس انجام می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه گس در اتریوم

    گس (Gas) در زبان انگلیسی به معنای گاز یا سوخت مورد نیاز برای انجام یک عملیات است. در تراکنش‌هایی شبکه اتریوم نیز کاربران باید براساس پیچیدگی تراکنش و زمان انجام آن هزینه‌ای را به‌عنوان گس اتریوم بپردازند. برای محاسبه هزینه گس در اتریوم باید از یک فرمول ساده استفاده کنید. در این فرمول مجموع گس فی برابر است با حاصلضرب گس مورد استفاده (Gas Used) در قیمت گس (Gas Price) که باید کاربر برای ثبت تراکنش در شبکه اتریوم آن را بپردازد. Total Gas Fee=Gas Used *Gas Price به‌طور مثال اگر شما یک تراکنش با Gas Limit برابر با ۵۰ هزار و Gas Price برابر با ۲۰ Gwei ارسال ‌کنید. در این تراکنش هر Gwei معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ اتر (ETH) است. یعنی هر یک اتر برابر با ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰Gwei است. بنابراین اگر در این تراکنش شما ۳۰ هزار گس مصرف کنید، هزینه نهایی برای این تراکنش ۰.۰۰۰۰۶ اتر خواهد بود.

چرا از Gwei برای بیان Gas Price استفاده می‌شود؟

    استفاده از Gwei برای بیان قیمت گس به‌دلیل مقیاس کوچک و قابل فهم‌تر آن در مقایسه با Wei یا اتر، محبوبیت بیشتری دارد. به‌عنوان مثال اگر قیمت گس ۲۰G wei باشد،یعنی برای هر واحد گس باید ۰.۰۰۰۰۰۰۰۲ اتر پرداخت شود. این واحد اندازه‌گیری به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی هزینه‌های تراکنش‌های خود را محاسبه کرده و قیمت‌های مختلف را در بازار مقایسه کنند.

چرا به گس در اتریوم نیاز داریم؟

    پرداخت گس در اتریوم مزیت‌های زیادی دارد و می‌تواند به افزایش امنیت شبکه اتریوم کمک کند. گس (GAS) به‌عنوان یک ابزار اقتصادی عمل می‌کند تا از هرزنامه‌ها و تراکنش‌های غیرضروری جلوگیری کند، همچنین به ماینرها یا ولیدیتورها انگیزه می‌دهد تا تراکنش‌ها را پردازش کنند. به‌عبارت دیگر گس تضمین می‌کند که شبکه اتریوم به‌طور کارآمد و ایمن فعالیت خود را انجام دهد. همچنین محدودیت گس در محاسبه کارمزد شبکه اتریوم برای جلوگیری از بار زیاد بر روی شبکه و حفظ تعادل بین تراکنش‌ها و منابع محاسباتی است. این محدودیت به مدیریت بهتر هزینه‌ها و جلوگیری از حملات یا تراکنش‌های نامطلوب کمک می‌کند. کاهش ترافیک شبکه و جلوگیری از ورود تراکنش‌های غیرضروری در ساعت‌های پرترافیک از جمله مزیت‌های پرداخت کارمزد یا گس برای تراکنش در شبکه اتریوم (ETH) است.

چطور هزینه‌ گس اتریوم را کاهش دهیم؟

    معامله‌گران حرفه‌ای از راهکارهای مختلفی برای کاهش هزینه‌های گس اتریوم استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند هزینه معاملات خود را برای کسب سود بیشتر مدیریت نمایند. این راهکارها به بهینه‌سازی استفاده از گس (GAS) در شبکه اتریوم و انتخاب زمان مناسب برای انجام تراکنش‌ها کمک زیادی می‌کند. عدم استفاده از شبکه در زمان‌های پرترافیک: ترافیک شبکه اتریوم به‌دلیل تراکنش‌های زیاد در این شبکه معمولا زیاد است و انجام تراکنش در زمان‌های پرترافیک نیاز به هزینه بیشتری دارد. کاربرانی که برای انجام مبادلات خود عجله دارند، با بررسی زمان‌های کم‌ترافیک و ارسال تراکنش‌ها در این بازه‌های زمانی می‌توانند هزینه گس اتریوم را به‌میزان قابل توجهی کاهش دهند. استفاده از ابزارهایی مانند "ETH Gas Station" یا "Etherscan Gas Tracker" به کاربران کمک می‌کند تا زمان‌های پرترافیک شبکه را شناسایی کرده و بتوانند برای کاهش هزینه گس ثبت تراکنش‌های خود را به زمان‌های خلوت موکول کنند. تنظیم Gas Price به‌صورت دستی: در صورتی‌که تراکنش شما حساس به زمان نیست، می‌توانید Gas Price را به‌صورت دستی کمتر از مقدار پیشنهادی تعیین کنید. این کار ممکن است مدت زمان ثبت تراکنش را طولانی کند، اما هزینه گس اتریوم کاهش می‌یابد. استفاده از قراردادهای هوشمند بهینه: اگر شما یا توسعه‌دهنده‌ای که با آن همکاری دارید قراردادهای هوشمند ایجاد می‌کنید، بهینه‌سازی کد قراردادها می‌تواند میزان گس مصرفی را کاهش دهد. همچنین برخی کتابخانه‌ها و ابزارها مثل OpenZeppelin وجود دارند که برای بهینه‌سازی مصرف گس طراحی شده‌اند. استفاده از راهکارهای لایه دوم: برای کاهش هزینه‌های گس می‌توانید از راهکارهای"Layer 2" مانند "Optimism" ، "Arbitrum"، و "zkSync" استفاده کنید و علاوه‌بر مدیریت هزینه‌ها، سرعت تراکنش‌ها در شبکه اتریوم را نیز افزایش دهید. این شبکه‌ها تراکنش‌ها را خارج از زنجیره اصلی پردازش کرده و سپس نتایج را به بلاکچین اتریوم منتقل می‌کنند. با استفاده از پل‌های لایه دوم، می‌توان دارایی‌ها را بین لایه اول و دوم جابه‌جا کرد و هزینه‌های کلی تراکنش‌ها را به‌میزان قابل توجهی کاهش داد. استفاده از کیف‌پول‌های بهینه: برخی از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال مانند "MetaMask"، امکان تنظیم خودکار Gas Price و Gas Limit را دارند که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک زیادی کند. همچنین بعضی از کیف‌پول‌ها امکان پرداخت هزینه گس با توکن‌های دیگر به‌جز اتر (ETH) را فراهم می‌کنند که ممکن است در شرایط خاص به صرفه‌تر باشد.

جمع‌ بندی

    گس (GAS) در اتریوم یکی از اجزای اساسی این شبکه است که نقش حیاتی در انجام تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند دارد. با درک صحیح از نحوه عملکرد گس و استفاده از استراتژی‌های بهینه‌سازی مانند تنظیم زمان تراکنش و بهره‌گیری از کیف‌پول‌های هوشمند، کاربران می‌توانند هزینه‌ خرید کس را به‌طور چشمگیری کاهش دهند و تجربه‌ای کارآمدتر در استفاده از شبکه اتریوم داشته باشند. در صرافی اینوسویت شرایطی مهیا کرده‌ایم تا کاربران با حداقل هزینه بتوانند خرید گس اتریوم را انجام دهند و بدون نگرانی از بابت هزینه به معاملات خود در شبکه اتریوم بپردازند.

بازگشت