ساخت حساب

حساب ندارید؟

رپد اتر چیست؟ آشنایی با WETH یا اتریوم رپ شده و نحوه رپ کردن آن

رپد اتر چیست؟ آشنایی با WETH یا اتریوم رپ شده و نحوه رپ کردن آن

    اتر (ETH) یکی از ارزهای شبکه اتریوم است که به‌طور ذاتی از استاندارد ERC-20 پیروی نمی‌کند. برای حل این مشکل رپد اتر (WETH) ایجاد شده، این توکن یکی از کلیدی‌ترین توکن‌های موجود بر بستر اتریوم است. در واقع با WETH امکانی فراهم می‌شود که بتوان از اتر در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) با استاندارد ERC-20 نیز استفاده کرد. تبادل اتر در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) نیز با رپد اتر آسان‌تر می‌شود. نحوه انجام رپد اتر و خرید ارز دیجیتال در شبکه اتریوم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که ما در ادامه این مقاله از مجله صرافی اینوسویت به نکات مهم در مورد آن اشاره خواهیم کرد.

رپد اتر (WETH) چیست؟

    یکی از بزرگترین مشکلاتی که کاربران اتریوم از آن رنج می‌برند، عدم امکان استفاده از ارز بومی این شبکه یعنی اتر در حوزه دیفای و در کل پلتفرم‌هایی است که از استاندارد ERC20 پیروی می‌کنند. رپد اتر یکی از راهکارهایی است که برای رفع این مشکل ایجاد شده تا کاربران شبکه اتریوم بتوانند بدون دردسر معاملاتت خور را انجام دهند. در واقع رپد اتر (Wrapped Ether) که به اختصار WETH نیز نامیده می‌شود، یک توکن ERC-20 است. با این توکن می‌توان اتر را به استاندارد شبکه اتریوم تبدیل کرد و از آن در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در بلاکچین اتریوم استفاده کرد. تفاوت اصلی بین ETH و WETH در این است که اتر به‌عنوان واحد اصلی بلاکچین اتریوم استفاده می‌شود یعنی به‌عنوان گس عمل می‌کند. اما رپد اتر به صورت توکن ERC-20 عرضه شده است و می‌تواند با سایر توکن‌های مشابه مبادله شود. البته ارزش ETH با WETH با هم یکسان است، یعنی نسبت مبادله یک به یک دارند.

رپد اتر چطور کار می‌کند؟

    رپد اتر با یک فرآیند ساده کار می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد اتر خود را به توکن‌های WETH تبدیل کرده و سپس از آن‌ها در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده کنند. برای تبدیل ETH به WETH، کاربر مقدار معینی از اتر را به یک قرارداد هوشمند واریز می‌کند. اتر ارسالی در قرارداد قفل شده و به‌جای آن به کاربر WETH داده می‌شود. برای تبدیل رپد اتر به ETH نیز قرارداد هوشمند پس از دریافت WETH، توکن‌ها را می‌سوزاند (destroy) و مقدار معادل اتر را از قفل خارج کرده و به کاربر باز می‌گرداند.

نحوه رپد کردن اتر چگونه است؟

      برای رپد کردن اتر (ETH) و تبدیل آن به WETH روش‌های مختلفی وجود دارد و معامله‌گران براساس شرایط خود گزینه مناسب را انتخاب می‌کنند. به‌صورت کلی بهترین روش‌ها برای رپ کردن اتر به شرح زیر است:

    • استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز (DEX): برای رپد کردن ETH به WETH در یک صرافی غیر متمرکز مانند Uniswap یا SushiSwap، ابتدا کیف پول خود مانند MetaMask را به صرافی متصل کنید. سپس در بخش Swap، ETH را به‌عنوان توکن ورودی و WETH را به عنوان توکن خروجی انتخاب کنید. سپس مقدار ETH مورد نظر را وارد کرده و تراکنش را تایید کنید. پس از اتمام تراکنش، WETH به کیف پول شما واریز می‌شود.
    • استفاده از قرارداد هوشمند: یکی دیگر از روش‌های رپد کردن اتر، استفاده از قراردادهای هوشمند است. برای رپد کردن اتر به WETH از طریق قرارداد هوشمند، باید به وب‌سایتی مانند weth.io مراجعه کنید و کیف پول خود را برای این مبادله به آن وصل نمایید. سپس مقدار ETH مورد نظر را به قرارداد هوشمند واریز کنید، پس از انجام تراکنش می‌توانید معادل اتر واریز شده در کیف پول خود WETH دریافت کنید.
    • استفاده از کیف پول‌های پشتیبانی شده: برخی از کیف پول‌های دیجیتال مانند "MetaMask" از فرآیند تبدیل ETH به WETH پشتیبانی می‌کنند. کاربران این کیف پول می‌توانند مستقیما از گزینه تبدیل "Wrap" در متامسک استفاده کرده و با پرداخت گس تبادل خود را انجام دهند.
    • پلتفرم‌های NFT: اگر قصد خرید یا معامله NFT را دارید برای رپد اتر می‌توانید از "OpenSea" استفاده کنید. برای این کار به حساب خود در OpenSea بروید، ETH خود را رپد کرده و سپس برای خرید یا مزایده از آن استفاده کنید.

مهم‌ترین دلایل استفاده از رپد اتر چیست؟

    یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از رپد اتر نیاز کاربران شبکه اتریوم به افزایش قابلیت همکاری در شبکه‌های غیرمتمرکز و امکان استفاده از ETH در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است. رپد اتر با تبدیل ETH به توکن‌های استاندارد ERC-20، امکان استفاده از آن را در فعالیت‌هایی مانند staking و معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند. همچنین رپد اتر به جلوگیری از گم شدن و از دست رفتن توکن‌ها در مسیر تبدیل کمک کرده و کارایی و امنیت در عملیات غیرمتمرکز را افزایش می‎‌دهد.

    مزیت‌های استفاده از رپد اتر

    استاندارد ERC-20: رپد اتر یک توکن ERC-20 است، بنابراین می‌توان از آن در تمام برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند سازگار با این استاندارد استفاده کرد. امکان مشارکت آسان در اکوسیستم دیفای و مبادله با دیگر توکن‌های این استاندارد از جمله مزیت‌ها WETH است. انعطاف‌پذیری در دیفای: رپد اتر معمولا در پلتفرم‌های دیفای برای تامین نقدینگی، وام‌دهی و مبادلات استفاده می‌شود. این توکن باعث می‌شود که تعاملات و عملیات بین توکن‌های مختلف ساده‌تر شود.

خطرات استفاده از WETH در معاملات ارز دیجیتال

    نحوه رپ کردن اتر آسان است، اما کاربران باید به امنیت کیف پول‌های دیجیتال و حفاظت از کلیدهای خصوصی خود در زمان این تبدیل توجه کنند، زیرا هر گونه نقص امنیتی می‌تواند منجر به از دست دادن دارایی‌ها شود. علاوه‌بر این، تبدیل بین ETH و WETH ممکن است هزینه‌های اضافی گس را نیز به همراه داشته باشد. ویتالیک بوترین به‌عنوان خالق اتریوم نیز معتقد است، یکی از معایب اصلی دارایی‌های رپ دشده حساسیت آن‌ها به تمرکز است. وی در اظهارات خود به وضوح بیان کرده که این دارایی‌ها به پلتفرم‌های شخص ثالث و نهادهای مرکزی وابسته هستند که آن‌ها را صادر می‌کنند و این مسئله ممکن است اصول تمرکززدایی و شفافیت بلاک چین را تضعیف کند.

جمع‌بندی

    رپد اتر یکی از ابزارهای حیاتی در اکوسیستم اتریوم است، که امکان استفاده از ETH را در برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. WETH راه حلی برای استفاده گسترده‌تر و سازگاری بیشتر اتر در اکوسیستم دیفای و برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد می‌کند، و در عین حال به کاربران اجازه می‌دهد تا در زمان نیز به‌راحتی رپد را به اتر تبدیل کنند. برای تبدیل رپد اتر به اتر و بالعکس کاربران باید هزینه تراکنش یا گس بپردازند، برای تهیه گس اتریوم یا سایر گس‌ فی‌های می‌توانید از طریق صرافی اینوسویت اقدام کنید و با حداقل ۵۰ هزار تومان گس مورد نیاز خود را برای ثبت تراکنش‌ها تهیه نمایید.

بازگشت