ساخت حساب

حساب ندارید؟

ویتالیک بوترین: داستان خالق اتریوم و پروژه بزرگ ایتریوم

ویتالیک بوترین: داستان خالق اتریوم و پروژه بزرگ ایتریوم

    ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) برنامه‌نویس جوانی که با خلق شبکه اتریوم (Ethereum) مشهور شد و در مدت کوتاهی توانست به یکی از چهرهای معروف دنیای رمز ارزها تبدیل شود. بوترین متولد کشور روسیه است و همه او را به‌عنوان ایده پرداز اصلی شبکه اتریوم در دنیای کارآفرینان بلاک‌چین می‌شناسند. اتریوم به‌دلیل قابلیت‌های خاص خود در ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند، یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین پلتفرم‌های بلاک‌چین است. شبکه اتریوم در حال حاضر میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا دارد و آگاهی از جوانب مختلف زندگی ویتالیک بوترین به‌عنوان فردی تاثیرگذار در دنیای رمز ارزها برای عموم مردم جذاب است. اگر به مطالعه جزئيات زندگی افراد معروف علاقه دارید، خواندن این مقاله از مجله صرافی اینوسویت به شما کمک می‌کند تا از داستان زندگی خالق اتریوم و تلاش‌های وی برای گسترش این شبکه درس‌های زیادی بگیرید.

ویتالیک بوترین کیست؟

    «ویتالیک بوترین» در ۳۱ ژانویه ۱۹۹۴ میلادی در شهر کولومنا روسیه به دنیا آمده است. وی اصالتی روسی دارد ولی از ۶ سالگی همراه با خانواده به کشور کانادا مهاجرت کرده است. خانواده بوترین به دلایل اقتصادی و برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر تصمیم به مهاجرت گرفتند. ویتالیک از زمان ورود به مدرسه علاقه زیادی به علوم ریاضی و کامپیوتر داشت تا جایی که در ۹ سالگی در مدرسه به‌عنوان یک استعداد برتر شناخته شد و برای ادامه تحصیل بورسیه گرفت. نبوغ وی در زمینه محاسبات ریاضیات نیز از دلایل اصلی موفقیت بوترین در برنامه‌نویسی است. وی مدرک دیپلم خود را از دبیرستان معروف آبلارد (Aberald) در شهر تورنتو گرفته و در طول دوران تحصیل در این مدرسه همواره جزو دانش‌آموزان ممتاز بوده است.

دوران کودکی و نوجوانی ویتالیک بوترین

    ویتالیک در دوران نوجوانی به دنیای بازی‌های ویدئویی‌ علاقه زیادی داشت و این علاقه سرانجام او را به دنیای رمز ارزها و بلاک‌چین هدایت کرد. ویتالیک بوترین شیفته بازی "World of Warcraft" بود، اما تغییراتی که در یکی از آپدیت‌های بازی اتفاق افتاد باعث شد تا وی برای همیشه با این بازی خداحافظی کند! این تجربه منفی در یک بازی رایانه‌ای او را به این نتیجه رساند که «سیستم‌های متمرکز» همیشه می‌توانند زندگی انسان را کنترل کنند. ویتالیک بعد از این اتفاق تصمیم به یادگیری طراحی سیستم‌های غیرمتمرکز گرفت و با انجام تحقیقات گسترده در این زمینه در نهایت موفق به خلق شبکه اتریوم شد.

دوران دانشجویی بوترین

    زندگی ویتالیک بوترین به‌عنوان خالق اتریوم همواره ترکیبی جذاب از نوآوری‌ و چالش‌های منحصر به‌فرد بوده است. بوترین در زمان معرفی پروژه اتریوم دانشجو بود و آغاز این پروژه عظیم باعث شد تا وی درس و دانشگاه را رها کند. در واقع ویتالیک برای پیگیری اهداف خود، تحصیلات دانشگاهی را کنار گذاشت تا بتواند به‌طور تمام وقت روی پروژه‌اش متمرکز شود. او کمک‌هزینه‌ای دو ساله به ارزش ۱۰۰ هزار دلار دریافت کرد و تنها شرط استفاده از این کمک هزینه ترک دانشگاه بود! البته بسیاری از کارشناسان معتقدند این تصمیم بوترین نشان از تعهد و انگیزه وی برای پیشرفت در حوزه بلاک‌چین است و شاید این موضوع دلیل اصلی موفقیت او باشد.

ویتالیک بوترین چطور اتریوم را راه اندازی کرد؟

    اواخر سال ۲۰۱۳ بود که بوترین پس از چند سفر طولانی و صحبت با طراحان بیت‌کوین به ایده ساخت شبکه اتریوم رسید. وی در روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۴ موفق شد با انتشار یک وایت پیپر (White Paper) این شبکه را توصیف کند و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد. انتشار این وایت پیپر باعث شد تا حدود ۳۰ نفر از فعالان حوزه بلاک‌‌چین به شبکه اتریوم علاقه پیدا کنند و با ویتالیک بوترین برای صحبت درباره آن ارتباط بگیرند. در ابتدا قرار بود اتریوم به‌عنوان یک ارز دیجیتال معرفی شود، اما با گذشت زمان همه چیز تغییر کرد و شبکه‌ای با همین نام شکل گرفت. در روزهای پایانی ژانویه سال ۲۰۱۴ بوترین با همراهی تیمی متشکل از آلیسی، آنتونی دی ایوریو، چارلز هاسکینسون، جو لوبین و گوین وود، اتریوم را به‌طور عمومی معرفی کرد. چند ماه بعد نیز آن‌ها با برگزاری یک عرضه اولیه سکه (ICO)، موفق به فروش ارز اتریوم به ارزش ۳۱ هزار بیت کوین معادل ۱۸ میلیون دلار در آن زمان شدند. این تیم همچنین بنیاد اتریوم را برای نظارت بر توسعه نرم‌افزار منبع‌باز اتریوم تاسیس کردند.

ماجرای هک The DAO توسط ویتالیک بوترین!

    هک "The DAO" یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ اتریوم است که در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده و برخلاف برخی شایعات، ویتالیک بوترین هیچ نقشی در آن نداشته است. در سال ۲۰۱۶ بود که پروژه The DAO به‌عنوان یک پروژه بزرگ و غیرمتمرکز روی پلتفرم اتریوم ایجاد شد. The DAO به کاربران اجازه می‌داد که توکن‌های DAO را خریداری کرده و در تصمیم‌گیری‌های پروژه مشارکت کنند. اما وجود یک نقص در کد قرارداد هوشمند The DAO باعث شد تا یک هکر بتواند حدود ۳.۶ میلیون اتر را از این پروژه سرقت کند. بعد از این هک همه چیز تغییر کرد و جامعه اتریوم به دو بخش تقسیم شد. بخشی از جامعه به رهبری ویتالیک بوترین، معتقد بودند که باید یک «هارد فورک» انجام شود تا اترهای دزدیده شده به صاحبان اصلی باز گردد. اما در نهایت این هارد فورک باعث ایجاد دو بلاکچین جداگانه یعنی اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) شد.

ثروت ویتالیک بوترین چقدر است؟

    ویتالیک بوتریم در حال حاضر یکی از اعضای بنیاد اتریوم است و حقوق وی از این بنیاد سالانه مبلغی در حدود ۱۴۰ هزار دلار است. این مبلغ اما همه ثروت ویتالیک نیست و خالق اتریوم درآمد بالایی هم از سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها دارد. ثروت ویتالیک بوترین، به‌طور تقریبی عددی بین ۸۵۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. کیف پول عمومی بوترین یا همان "vitalik.eth" نیز براساس توئیتی که وی در جواب یکی از کاربران شبکه ایکس منتشر کرده در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون دلار ارزش دارد. البته بوترین همواره نسبت به حفظ دارایی‌هایش محتاط بوده و سعی کرده درباره هزینه‌های بنیاد اتریوم بسیار شفاف عمل کند. بخش بزرگی از این هزینه‌ها نیز به موسسات جدید اختصاص یافته که هدف آن‌ها تقویت شبکه اتریوم است.

شایعات مربوط به مرگ خالق اتریوم

    در ژوئن ۲۰۱۷ شایعه‌ای درباره مرگ ویتالیک بوترین در یک تصادف رانندگی در پلتفرم 4chan منتشر شد که در کمتر از چند ساعت روی قیمت اتریوم تاثیر گذاشت و باعث کاهش قیمت این ارز دیجیتال در بازار شد. بوترین برای رد این شایعه، تصویری از خود همراه با جزئیات آخرین بلوک استخراج شده در شبکه اتریوم منتشر کرد و اثبات کرد که زنده است. این اتفاق نشان داد که شایعات می‌توانند تاثیرات لحظه‌ای بر بازارهای مالی داشته باشند و مهر تاییدی نیز بر اهمیت واکنش سریع برای مقابله با شایعات گذاشت.

نکات جالب درباره ویتالیک بوترین

    سفر به کشورهای مختلف و دیدار با افراد مطرحی همچون ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از جمله مواردی است که باعث شده اعتبار بوترین در جهان افزایش یابد. دیدار با پوتین در سال ۲۰۱۷ یکی از نکات جالب توجه در زندگی بوترین است. جزئیات این دیدار هیچ وقت عمومی نشد، اما براساس برخی اظهار نظرهای غیررسمی بوترین درباره فرصت‌های تکنولوژیک روسیه و ایده‌های خود درباره اقتصاد دیجیتالی با پوتین صحبت کرده است. حمایت از پروژه‌های حفظ حریم خصوصی در دنیای کریپتو مانند Raligun و Zcash در یک سال اخیر مجددا نام ویتالیک بوترین را بر سر زبان‌ها انداخته است. او با انتقال مبالغ قابل توجهی اتریوم از طریق میکسرهای کریپتویی توجه‌ها را به خود جلب کرده و باعث شده برخی فعالان بازار رمز ارزها از فعالیت وی در این میکسرها انتقاد کنند.

جوایز و دستاوردهای ویتالیک بوترین

    ویتالیک بوترین در طول فعالیت خود در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال، جوایز و دستاوردهای مهمی کسب کرده که نشان‌دهنده تاثیر عمیق او بر این حوزه است. در سال ۲۰۱۴ بوترین که به تازگی اتریوم را معرفی کرده بود، موفق به دریافت جایزه" World Technology Award" برای نوآوری‌های خود در حوزه بلاکچین و توسعه اتریوم شد. این جایزه به افرادی اعطا می‌شود که در توسعه فناوری‌های جدید و تاثیرگذار نقش چشمگیری دارند. در سال ۲۰۱۶ نیز ویتالیک جوان به‌عنوان یکی از برگزیدگان فهرست فوربس ۳۰ زیر ۳۰ مجله فوربس معرفی شد. در این فهرست همواره نام افراد تاثیرگذار زیر ۳۰ سال در دنیا منتشر می‌شود و ویتالیک با دستاوردهای خود در جوانی موفق شد در این فهرست قرار گیرد. از دیگر جوایز و افتخارات مهم خالق اتریوم نیز می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد: جایزه "Thiel Fellowship" در سال ۲۰۱۴؛ فهرست ۴۰ زیر ۴۰ مجله فوربس در سال ۲۰۱۶؛ فهرست "Fortune the ledger 40 under 40 list" در سال ۲۰۱۸؛ دکترای افتخاری دانشگاه بازل در سال ۲۰۱۸؛

حساب‌های بوترین در شبکه‌های اجتماعی

    شهرت ویتالیک بوترین باعث شده تا این کارآفرین جوان به الگوی بسیاری از فعالان حوزه بلاک چین تبدیل شود. وی در بین فعالان بازار ارز دیجیتال نیز اعتبار زیادی دارد و همین موضوع باعث شده تا کوچک‌ترین جزئیات زندگی کاری وی برای همگان جذاب باشد. بوترین جوان در حال حاضر علاوه‌بر سایت شخصی خود، یک حساب فعال در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) دارد که در آن‌جا معمولا به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد. صفحه اختصاصی بوترین در اینستاگرام نیز یکی از حساب‌های وی در شبکه‌های اجتماعی است که با وجود فعال نبودن، در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیون دنبال‌کننده دارد. آدرس وب‌سایت رسمی: https://vitalik.ca آدرس اکانت شبکه اجتماعی ایکس: https://twitter.com/vitalikbuterin آدرس اکانت شبکه اجتماعی اینستاگرام: https://www.instagram.com/Vitalik.eth.official

جمع‌ بندی

    بوترین به‌عنوان خالق اتریوم موفق شد نکاتی مانند سادگی، جهانی بودن، مدولار بودن، عدم تبعیض و عدم سانسور را در طراحی این شبکه رعایت کند. خلاقیت وی در طراحی اتریوم از دلایلی است که باعث شده ویتالیک بوترین در مدت کوتاهی به یک فرد تاثیرگذار در دنیای بلاکچین تبدیل شود و خرید ارز اتریوم در دنیا متقاضیان زیادی پیدا کند. اگر شما هم برای کسب سود در بازار بلاکچین قصد خرید اتریوم را دارید، برای دریافت خدمات گس‌فی اتر کافیست وارد صفحه اصلی سایت اینوسویت شوید و با حداقل هزینه خدمات مورد نظر را دریافت کنید.

بازگشت